میکروبیوم روده می تواند به تشخیص زود هنگام دیابت نوع 2 کمک کند

 8آوریل 2021 - طبق تحقیقات انجام شده در موسسه ژنومیک دانشگاه Tartu، مجموعه ای از تریلیون میکروب موجود در روده می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در فرد کمک کند.

محققان دریافتند که میکروبیوم روده انسان - که مجموعه ای از میکروبهای موجود در دستگاه روده شما است - می تواند برای پیش بینی تغییرات در تنظیم گلوکز مرتبط با دیابت نوع 2 ، تا چهار سال جلوتر از ابتلا به دیابت نوع 2 ، مورد استفاده قرار گیرد.

میکروبیوم روده، باکتری های سیستم گوارشی هستند که در هضم غذا و مواد مغذی نقش اساسی دارند. میکروبهای روده همچنین در فرایندهای مهمی در متابولیسم، وزن بدن و تنظیم سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

تشخیص و مدیریت به موقع دیابت نوع 2 می تواند خطر عوارض این بیماری را کاهش دهد.

نتایج نشان داد که می توان از تغییرات میکروبیوم روده برای پیش بینی تغییرات در تنظیم گلوکز که در درجه اول به سطح انسولین و ترشح انسولین مربوط می شود، استفاده کرد.

دکتر Oliver Aasmets، از دانشگاه تارتو گفت: طراحی مطالعه ما به ما امکان مقایسه ی پیش بینی های یک سال و نیم و چهار سال قبل از ابتلا به دیابت نوع 2 را داد و ما در این بررسی تفاوت قابل توجهی را در میکروبیوم روده یافتیم.

دکتر Elin Org، دانشیار دانشگاه تارتو گفت: استفاده از میکروبیوم روده به عنوان یک عامل خطر برای پیش بینی بیماری های مختلف یک حوزه ی تحقیقاتی امیدوار کننده است، اما برای اعتبار سنجی نتایج و توسعه بیشتر مدل های پیش بینی، مطالعات بیشتری در جمعیت های مختلف و با مجموعه نمونه های بزرگتر لازم است.

این تحقیق در مجله ی انجمن میکروبیولوژی آمریکا منتشر شده است.

آنچه شما باید بدانید:

·         میکروبها روده می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در فرد کمک کند.

·         این می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر دیابت نوع 2 کمک کند و انجام مداخلات زودهنگام را برای کاهش این خطر امکان پذیر کند.

منبع:

https://www.diabetesaustralia.com.au/news

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تحقیق اینجا کلیک کنید